Consultatie nieuwe subsidie voor laadinfrastructuur bij VvE’s

By 16 augustus 2023Nieuws, Uitgelicht

Vanaf januari 2024 kunnen VvE’s subsidie krijgen voor de installatie van basislaadinfrastructuur die nodig is om alle parkeerplaatsen van een oplaadpunt te voorzien. De bestaande subsidie voor een VvE oplaadpuntenadvies wordt verlengd met 4 jaar.

Deze subsidies helpen om oplaadpunten voor elektrische auto’s bij VvE’s te realiseren. Op dit moment loopt de internetconsultatie voor de aanpassing van de regeling die hiervoor nodig is. Daarop kunt u reageren tot 30 augustus 2023.

Basislaadinfrastructuur
Maandelijks maken enkele tientallen VvE’s gebruik van de subsidie voor een oplaadpuntenadvies. Uit onderzoek blijkt dat VvE’s erg geholpen zijn met dit advies. Bij het installeren van de oplaadpunten op de parkeerplaatsen zijn vaak extra investeringen nodig door de VvE. In de regeling wordt dit de ‘basislaadinfrastructuur’ genoemd. Wanneer de basislaadinfrastructuur door een VvE is aangelegd kunnen bewoners eenvoudig een oplaadpunt plaatsen op hun parkeerplaats wanneer zij een elektrische auto aanschaffen. Na installatie van deze basisvoorzieningen voor alle parkeerplaatsen is de VvE in één keer klaar voor de toekomst.

Subsidievoorwaarden
Met de subsidie wordt een deel van de kosten van de basislaadinfrastructuur gedekt, zoals de bekabeling, verdeelkasten, een centrale afschakeling en voorzieningen om slim te kunnen laden. Het gaat om een vast bedrag per parkeerplaats. Voor de laadpaal zelf is geen subsidie te krijgen. Een belangrijke voorwaarde is dat alle parkeerplaatsen op het terrein worden voorzien van basislaadinfrastructuur. De VvE vraagt subsidie aan, voordat zij opdracht geeft voor de installatie van laadinfrastructuur.

Subsidiebedrag
De subsidie bedraagt €100 per parkeerplaats. In totaal is een bedrag van 2,2 miljoen euro beschikbaar. De subsidie is aan te vragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Consultatie
De subsidie is onderdeel van de Subsidieregeling Verduurzaming voor Verenigingen van Eigenaars (SVVE). De aangepaste regeling staat nu online voor consultatie. Tot 30 augustus 2023 kunt u uw mening en ideeën geven op de voorgestelde regeling. De regeling opent waarschijnlijk in januari 2024 en loopt door tot en met 31 december 2027.

Toekomstbestending laadnetwerk
Elektrisch vervoer wordt steeds populairder. Het is daarom belangrijk om een dekkend, betrouwbaar en toekomstbestendig laadnetwerk te realiseren. Ook op parkeerterreinen en in parkeergarages van Verenigingen van Eigenaars, want zo’n 1,2 miljoen woningen in Nederland zijn aangesloten bij een VvE.